"Siedem minut po północy" P. Ness

„Potwór zdawał się rosnąć przed oczami Conorra, robił się coraz wyższy i szerszy. Nagle zerwał się mocny wiatr, a wtedy potwór rozłożył ramiona tak szeroko, że zdawały się sięgać od horyzontu po horyzont – wydawały się tak wielkie, że mógłby nimi opasać cały świat.” 
Patrick Ness


Wydawnictwo: Papierowy księżyc
Autor: Patrick Ness
Oryginalny tytuł: A monster calls
Polski tytuł: Siedem minut po północy 

Pewnej nocy trzynastoletni Connor zostaje obudzony przez koszmar. Nie byle jaki koszmar! Odkąd jego chora matka zaczęła leczenie, zły sen nawiedza go regularnie. Jednak nie tylko on był powodem niespodziewanej pobudki. Jest siedem minut po północy, a chłopiec słyszy jak ktoś nawołuje go po imieniu. Potworny głos przebija się przez nocną ciszę. Connor z przerażeniem i ciekawością wygląda przez okno. Księżyc znika, wiatr się wzmaga, a on dostrzega potwora...

Potwór okazuje się być nie groźny. Nie jest zmorą z niekończących się koszmarów, a przyjacielem. Jedyne czego chce to, zostać wysłuchanym. Zabiera chłopca w długą podróż do wyobraźni, opowiada mu trzy ponure historie. Za ich pomocą pokazuje chłopcu prawdę o świecie, brutalną i smutną.


To piękna, a zarazem smutna historia o chłopcu, który bardzo szybko musi dorosnąć. Każdego dnia mierzy się z pogardą i niezrozumieniem. Samotnie gna przez życie, w którym nie może znaleźć sobie miejsca. Nieustannie wierzy, że matka wyzdrowieje, bo tylko ona jest dla niego ostoją.

Cudowne ilustracje dodają uroku opowieści. Czarno-białe szkice wypełniają kolejne strony. Piękne w swojej prostocie, nadają mroczny i smutny charakter, idealnie dopełniając historię. Warto się przy nich zatrzymać!


Lektura „Siedem minut po północy” była dla mnie cenną lekcją. W tak krótkiej książce autor ukazał bardzo wiele ponadczasowych wartości. Poruszył problem, z którym zmaga się każdy z nas – jak przyznać się do prawdy przed samym sobą. Wykreował postać Connora i potwora tak, aby przesłanie było łatwe w odbiorze dla każdego czytelnika. Według mnie „Siedem minut po północy” to książka, którą każdy powinien przeczytać! Dzięki niej łatwiej zrozumieć siebie, innych i świat. 

 „Nie zawsze musi istnieć jakiś dobry bohater. Tak jak i nie zawsze musi istnieć zły. Większość ludzi plasuje się gdzieś pośrodku.”
Patrick Ness

34 komentarze :

  1. No dzięki!!! Teraz mam kolejną książkę do kupienie!!!!
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie.
    Ola
    ojakksiazki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Ta książka jest cudowna! Niby cienka, ale ma w sobie tyle pięknych i mądrych rzeczy zawartych, że to jest niesamowite. I potrafi wzruszyć <3

    OdpowiedzUsuń
  3. Kocham, kocham, kocham <3 Ale to już wiesz, bo tyle razy to powtarzam! haha Ale cóż zrobić, kiedy książka tak bardzo w sobie rozkocha, że pół roku po przeczytaniu nadal ją uwielbiasz? Nic tylko dalej zachwalać :D
    Ps. Film także jest cudowny <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Filmu jeszcze nie widziałam, ale z pewnością nadrobie! 😊

      Usuń
  4. Niestety zrobiłam największy błąd i obejrzałam film przed poznaniem książki :( Ale planuje we wakacje ją kupić i poznać na nowo tę historię :)

    goszaczyta.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Niesamowita książka, poruszyła mnie do głębi. ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Kurde przypomniałam sobie o tej książce właśnie dzięki Tobie, dzięki! A ta okładka - cudowna!

    Buziaki,
    www.ebookoholic.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciesze się, że się do czegoś przydałam 😊

      Usuń
  7. Skusilabum się chociażby ze względu na te obrazki 😄😄
    Pozdrawiam
    tomandbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo dobre opinie zbiera ta książka - chętnie wyrobię sobie własną 😀 Mam nadzieje, że uda mi się ją przeczytać.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  9. Zapowiada się ciekawie. Kiedyś przeczytam :D

    Zabookowany świat Pauli

    OdpowiedzUsuń
  10. Słyszałam o tej książce i muszę przyznać, że przyciąga uwagę. Co prawda Ty się skupiłaś na nieco innych aspektach, ale tylko dodajesz plusów tej pozycji.
    Ilustracje piękne :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wiele dobrego czytałam o tej powieści. Chciałabym jak najszybciej ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Do prawdy, jakiejkolwiek, często niestety przyznać się niełatwo. Bardzo lubię powieści z takimi urozmaicającymi ilustracjami.

    OdpowiedzUsuń
  13. Słyszałam sporo dobrego o tej książce. Widzę, że Tobie też przypadła do gustu :). Na pewno przeczytam tę książkę w niedalekiej przyszłości, a ilustracje są przepiękne :).

    Pozdrawiam, a w wolnej chwili zapraszam do siebie zakladkadoksiazek.pl

    OdpowiedzUsuń
  14. Książka jest cudowna i to pod względem treści i przekazu, który się w niej kryje oraz pod względem wydania, ilustracji, które dopełniają całości. Uważam tak jak Ty, że każdy powinien sięgnąć po ten tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Mam tę książkę, ale inne wydanie. Jej lektura przede mną.

    OdpowiedzUsuń
  16. jestem mega ciekawa tej książki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krótka, a wartościowa lektura 😊 Polecam!

      Usuń
  17. Książka czeka już na mojej półce w oryginalnym wydaniu i w tym miesiącu z pewnością się za nią zabiorę :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Książka jest piękna zarówno do strony treści jak i oprawy graficznej <3
    Bardzo dobra recenzja i piękny w swej prostocie blog :)
    Zdecydowanie subskrybuję!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że Ci się podoba! Bardzo dużo to dla mnie znaczy 💕

      Usuń
  19. Jestem ogromnie ciekawa tej książki. Prawdopodobnie poproszę o nią na urodziny w lipcu. Świetna recenzja. Dodatkowo zachęciłaś mnie do lektury.

    OdpowiedzUsuń
  20. o zaintrygowałaś mnie tą książką. Musi być świetna, i te obrazki :)
    http://przystanekszczescia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Zofia w Krainie Książek © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka