"Zakazane życzenie" J. Khoury

„Jam jest niewolnica lampy, potężny dżinn z Ambadii! Posiadam moc, dzięki której mogę spełnić trzy twoje życzenia! Rozkazuj, a ja, twoja służebnica, wykonam rozkaz, śmiertelniku, takie jest bowiem prawo Nardukhi.” 
Jessica Khoury 


Wydawnictwo: SQN
Autor: Jessica Khoury 
Oryginalny tytuł: The Forbidden Wish
Polski tytuł: Zakazane życzenie 

Zastanawialiście się kiedyś kim, a tak właściwie czym jest bajkowy dżinn? Wszyscy bez problemu potrafią przywołać jego obraz w swojej głowie, ale tak naprawdę to tylko obłok dymu uwięziony w lampie. Zahra jest jednym z nich. Od pięciuset lat trwała w letargu, zamknięta w swoim niewielkim więzieniu. Pewnego dnia wszystko się zmienia. Na dźwięk zbliżających się kroków, Zahra przebudza się z długoletniego snu. Wyczuwa chłopaka z daleka, woła go, jednak ten nie może jej usłyszeć. 

Aladyn pochodzi z Parthenii. Był synem rewolucjonistów. Wielu ludzi wymagało od niego, aby walczył z władzą jak jego rodzice, jednak on nie widzi w tym sensu. Przez wiele lat okradał sprzedawców owoców i poganiaczy wielbłądów, aby przeżyć. Każdy kolejny dzień traktował nie jak dar, ale nagrodę, o którą trzeba powalczyć. Pewnego dnia, za sprawą magicznego pierścienia, trafia do tajemniczej jaskini. W jej wnętrzach kryje się cudowny ogród, w całości stworzony z drogocennych minerałów. Chłopak podąża w głąb i dostrzega żelazny tron, na którym stoi lampa. Wiedziony ciekawością, pociera ją, a wtem pojawia się Zahra.

Zgodnie z prawem Nardukhi Zahra musi spełnić trzy życzenia Alladyna, a kiedy chłopak wypowie ostatnie, powróci do lampy. Dziewczyna nie chce spędzić kolejnych lat w zamknięciu. Chce być wolna i niezależna, dlatego poszukuje rozwiązania swojego problemu. Czy nawiąże niebezpieczną współpracę? Czy narazi zaufanie Alladyna dla własnej wolności? Co przed nim ukrywa? Czy wojna sprzed pięciuset lat powróci? Czy uczucie, rodzące się pomiędzy głównymi bohaterami, jest wystarczająco silne, aby przetrwać wszystko?


Ostatnio bardzo trudno sprostać moim czytelniczym wymaganiom. Potrzebuje książek, które nie pozwolą mi się oderwać nawet na chwilę. Chcę, aby zawładnęły mną całkowicie. „Zakazane życzenie” trochę rozczarowało mnie w tej kwestii. Oczekiwałam czegoś z efektem „WOW”, niestety dla mnie go tutaj zabrakło. Książka mi się momentami dłużyła, nie mogłam się tak do końca w nią wciągnąć. Być może dlatego, że oczekiwałam od niej bardzo wiele...

Fabuła mi się spodobała! Nawiązanie do tradycyjnej baśni okazało się być niezwykle ciekawym rozwiązaniem. Historie Aladyna i Dżinna znam jedynie z disneyowskiej bajki (bez większych szczegółów), dlatego spotkanie z jej alternatywną wersją bardzo mnie ucieszyło. Autorka przekształciła wszystkim dobrze znaną opowieść, w coś nowego, pod wieloma względami wyjątkowego.    

Postacie kobiece zostały wykreowane w cudowny sposób. Zarówno Zahrę, jak i Kaspidę, polubiłam od razu. Zahrę, ponieważ była potężna, ale też niezwykle krucha, nosiła w sobie smutek i żal. Pod twardą skorupą, kryła gorące serce. Była gotowa stanąć do walk, bronić tego w co wierzy. Ta cecha łączyła ją z Kaspidą. Kaspida troszczyła się bardziej o siebie, niż o innych. Wielu uważało ją za słabą, jednak była silniejsza niż nie jeden mężczyzna. Swoje cele chciała osiągnąć sprytem, inteligencją i dobrym sercem, a nie magią. Każda z nich zasługuje na podziw. 

„Zakazane życzenie” ma wiele plusów. Ciekawa fabuła oraz złożone postacie zdecydowanie przemawiają na jej korzyści, jednak książkę czytało mi się naprawdę ciężko. Lektura momentami mnie męczyła i dłużyła się niemiłosiernie. Przez większą część nie byłam nawet ciekawa dalszych losów bohaterów, a scena finałowa wydała mi się zbyt długa. Po przeczytaniu czuję niedosyt, liczyłam na kawał dobrej fantastyki, a otrzymałam „książkę na raz”. Według mnie warto po nią sięgnąć, poznać tą historię, ale nie nastawiajcie się na cudo. 



22 komentarze :

  1. Słyszałam wiele dobrego o tej książce. Widzę, że Tobie przypadło do gustu Zakazane życzenie. Książka zbiera świetne recenzje. Mam w planach przeczytać niebawem :).

    Pozdrawiam, a w wolnej chwili zapraszam do siebie zakladkadoksiazek.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podobało mi się niej wiele elementów, jednak nie przypadła mi do gustu tak bardzo jak bym chciała. Czytanie jej mnie męczyło.

      Usuń
  2. Trochę mnie zmartwiła Twoja opinia i zastanawiam się teraz czy nie będzie tak, jak z Prawdodziejką... Muszę przemyśleć sprawę i zastanowić się czy jednak warto sięgnąć po tą pozycję... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawdodziejka jeszcze przede mną i troche się jej obawiam, bo też moje oczekiwania są wysokie. 🤔

      Usuń
    2. Ja się niestety zawiodłam... :/

      Usuń
    3. Boje się, że też się zawiodę 😞 Opis drugiego tomu też mnie nie zainteresował.

      Usuń
  3. Amazing!

    http://julesonthemoon.blogspot.it/

    OdpowiedzUsuń
  4. Okładka jest śliczna! A sam fakt, że książka ma powiązania z bajką Aladyn sprawiła, że musiałam ją kupić :)
    Poza tym ładny blog, zostaję na dłużej :)

    Zapraszam do mnie,
    www.ksiazkowapasja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem ciekawa twoich wrażeń po lekturze 😊

      Usuń
  5. Jestem strasznie ciekawa tej książki. ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Książka ma piękną okładkę i mam nadzieję, że będzie miała bardzo ciekawą fabułę, która sprawi, że o tej książce nie zapomnę.
    Buziaki :*
    Fantastic books

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem bardzo ciekawa twoich wrażeń po lekturze 😊

      Usuń
  7. Dlatego boję się czytania tej książki.. Wiele osób bardzo ją zachwala, mimo wszystko mam wrażenie, że mogłabym zawieść się na tej książce :(
    rozczytane.blogspot.co.uk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto spróbować, może Tonie akuray przypadnie do gustu 😊

      Usuń
  8. Jeszcze nie czytałam ,ale zastanawiam się nad tą pozycją 😸

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeczytać warto, chociaż nie jest idealna 😊

      Usuń
    2. Właśnie ciekawi mnie ,zwłaszcza ,że to coś na wzór Alladyna ,a oglądałam kiedyś kilka wersji tej baśni i mi się podobały ,no cóż - a czy idealne książki istnieją ? Chyba tak - bo mam kilka ideałów ,o których chyba mało osób słyszało ,ale nie rozdrabniam się na szczegóły ,za co je lubię ,a za co nie ,ale jeszcze zobaczę 😸 Tak swoją drogą to ,gdy książka nam się naprawdę podoba ,wady stają się mało istotne ,albo ich nie zauważamy ,albo nie zwracamy uwagi ,czy nie jest to dla nas wadą ,ale to zależy ,czy ktoś chcę je zauważyć 😸

      Usuń
    3. Jakie to ideały? Jestem bardzo ciekawa! Mam jedną swoja ulubioną książkę. Nigdzie niedostępna, a jest przecudowna! Łączy w sobie wszystko to, co uwielbiam. Kiedyś napisze o niej kilka słów 😊

      Usuń
    4. Nie wiem ,czy można je nazwać ideałami ,ale są to książki które uwielbiam i może nawet bym czytała cały czas gdyby nie to ,że są też inne ,których jeszcze nie czytałam. Niektóre czytalam 1 ,a inne 2 razy ,ale mam zamiar je choć 2 raz przeczytać. Nie wiem co w nich tak mi się podoba ,ale są one po prostu świetne i musiały się znaleźć na mojej biblioteczce choćby nie wiem co. A są to : "Magiczna gondola" (i wogóle cała trylogia - 1 tom czytany dwa razy ,2 : raz ,a 3 jeszcze nie udało mi się przeczytać ,ani raz ,ale z jednej strony nie chcę kończyć tej historii ,a z 2 chcę wiedzieć co będzie dalej ,więc przeczytam jeszcze raz 2 tom ,a potem dopiero 3 ,a tak swoją drogą to trochę inaczej zapamiętałam (zdawało mi się ,że trochę inaczej to było ,więc miałam miłe zaskoczenie 😸) 1 tom ,gdy czytałam go 2 raz - możliwe ,że to przez to ,że 1 tom czytałam z biblioteki ,bo nie było mnie stać na książki ,ale i tak miło było wrócić do bohaterów ) ,"trylogia czasu" (choć 3 tom nie czytałam do końca ,bo musiałam go oddać do biblioteki ,ale mam zamiar jeszcze raz je przeczytać) ,"cienie na księżycu" (w planach 2 raz) i "Larista" (uwielbiam ten skrót - zwłaszcza ,że jest od włoskich słów ,a ja uwielbiam Włochy i Hiszpanie (i kraje nimi mówiące) i wogóle te języki - i tak spodobała mi się ta historia ,że chcę przeczytać wszystkie książki tej autorki i niedługo mam zamiar przeczytać ją jeszcze raz ,zwłaszcza ,że dowiedziałam się ,że ma być 2 tom 😻 ,który swoją drogą przeczuwałam ,gdy skończyłam go czytać😸). Ogólnie to M.g. ,t.c. i c.n.k. są z serii "poza czasem" ,którą wydawnictwo stworzyło ,a napisało ją kilka autorów ,w sensie są one mniej więcej z tymi samymi rzeczami ,ale napisało je kilka autorów i spodobały mi się tak ,że w planach jest przeczytanie reszty książek z tej "serii". + ostatnio to "Nevermore" ,którego przeczytałam dopiero 1 tom ,ale skończył się tak ,że ... 😾 i mam problem ,bo historia jest super i ogólnie chcę wiedzieć co będzie dalej ,ale autorka napisała tylko tą trylogię i biografię Tokio Hotel ,więc będzie boleć 😿 To w skrócie tyle z ulubionych i niektóre miałam problem z dostaniem ,bo już nigdzie ich nie było. Największy problem z autorami jest taki ,że gdy autor piszę 1 książkę ,czy serie ,a potem przestaje ,choć dobrze mu to wychodzi. Jak tak można ?

      Usuń

Zofia w Krainie Książek © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka